Hoogland verrast Over ’t Net met 8-2 overwinning

De tafeltennisverenigingen in de gemeente Amersfoort hebben beide een lange historie. ATTC Over ’t Net (sinds 1935) bestaat al meer dan 80 jaar en Tafeltennis Hoogland (sinds 1951) al ruim 65 jaar. Toch was het dinsdag 31 januari 2017 pas de allereerste keer dat de eerste teams van beide clubs tegenover elkaar in de competitie uitkwamen. Dat het zo lang geduurd heeft, komt doordat in de afgelopen decennia Over ’t Net altijd zo’n twee klassen hoger speelde. Sinds de laatste drie seizoenen spelen beide clubs in de 1e klasse en in deze voorjaarcompetitie zitten de teams 1 eindelijk bij elkaar in de poule.

In de eerste wedstrijd in de Hooglandse sportzaal De Bieshaar versloeg de Hooglander Jesse Coljee zijn tegenstander Wander Rolsma met duidelijke cijfers. De 17-jarige Hooglander Luuk van Amstel deed daarna hetzelfde met Jeroen Schuurman. Daarna trad de 24-jarige Koen van Es aan tegen de Amersfoortse Chris Biesheuvel. Er ontspon zich een spannend gevecht waarbij Koen zich aanvankelijk geen raad wist met het gevarieerde noppenspel van Chris. Een vijfde set moest de beslissing brengen en die viel met 11-9 in het voordeel uit van Koen. Luuk van Amstel en Jan Gerritsjans traden in het dubbelspel aan tegen Chris en Jeroen. De eerste en vierde game werden overtuigend gewonnen door de Amersfoorters, maar het Hooglandse koppel won de tweede en derde game nipt en wist ook de vijfde game na een 7-3 achterstand met 12-10 te winnen.

Dit leidde tot een onverwachte 4-0 tussenstand en toen Luuk en Jesse hun tweede enkelspel allebebi met 3-0 wisten te winnen, was de Hooglandse teamoverwinning al een feit. Gesterkt door deze tussenstand begon Koen aan zijn wedstrijd tegen Jeroen en overrompelde hij met krachtig aanvalsspel de nestor van het Amersfoortse team volledig in de eerste twee games: 11-4 en 11-5. Toen hij daarna op een 8-4 voorsprong in de 3e game kwam, lag de overwinning voor het grijpen. Jeroen wenste daar niet aan mee te werken en begon afwachtender te spelen. Het resulteerde in de winst in de derde game en vervolgens de vierde. In de vijfde gam kwam Koen nog op een 8-7 voorsprong, maar Jeroen pakte deze met 11-8.

In de twee wedstrijden daarna won Luuk in vijf games van Chris en verloor Koen in vier games van Wander.

In de laatste wedstrijd won Jesse wederom met 3-0, dit keer van Jeroen. Hiermee sloot hij zijn avond zonder gameverlies. Al met al een eclatante 8-2 overwinning voor Hoogland, een resultaat dat vooraf niet voor mogelijk werd gehouden. Op 17 maart volgt de return in De Baander.